Svar: Flaske problemer

17. februar 2020

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen og stort tillykke med, at I har fået en lillesøster :)

Det vil være rigtig godt hvis I kan få lillesøster til at tage imod en flaske. Da far skal overtage barslesperiode om 2 måneder, så vil det være godt, hvis hun kan acceptere en flaske. Det vil gøre det betydeligt lettere for jer alle tre og skabe langt mere ro i hverdagen.

Du skriver, at I har forsøgt med forskellige typer MME og også har forsøgt med 3 forskellige flasker. Du fortæller, at hun gerne drikke MME af en kop, og at hun ikke tager imod en sut... Det lyder derfor som om, at udfordringen hos jer handler mere om sutteteknik end smag. Jeg tror godt, at hun kan lide smagen af MME, men hun har rigtig svært ved at finde ud af at die på andet end brystet.

Jeg tænker, at du skal forsøge med lidt forskellige flaskesutter - måske kan du bare udskifte flaskesutterne på nogle af de flasker I allerede har, så er det lidt billigere at forsøge sig frem. Hvis I har forsøgt med flaskesutter i silikone, så kan det være en god idé at forsøge med flaskesutter i latex/naturgummi - og modsat. Mange børn har glæde af en bred, flad, anatomisk flaskesut, som fylder lidt i munden, det kan I prøve. Det laver f.eks. Hevea Det kan også være en fordel at forsøge med en elastisk flaskesut, det laver blandt andet Pigeon. Det kan også være en fordel at forsøge med en Medela Calma flaske, den minder i opbygning om det at die ved brystet, så måske vil jeres datter ikke opleve forskellen så stor, som hun lyder til at gøre lige nu.

Det vil være rigtig godt, at I forsøger med flaske dagligt, så hun vænnes til dette som noget helt naturligt. Det er vigtigt, at du ikke forsøger, når hun er ked af det eller allermest sulten, da hun sandsynligvis så vil blive frustreret.. prøv i stedet at starte med at amme og så udskiftet brystet med flasken, imens hun er i "sutte-mode" eller prøv at se om hun f.eks. vil acceptere flasken mere eller mindre i søvne f.eks. sen aften...

Det er dejligt, at hun tager så lang en middagslur, og det må hun gerne. Det vil dog være rigtig godt, hvis hun derudover kunne tage to små lure, så hun får 3 lure dagligt - en kort, en lang og en kort... Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 06.30: ammes og sover videre, får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder..

Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til dagens første lur, sover her måske bare 45 minutter, og det er helt fint.

Frokost 11: Tilbydes lidt grød, ...

Annonce

... evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. og gøres klar til middagslur

Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur f.eks. kl 13-13.30... tidspunktet afhænger lidt af, hvor lang en formiddagslur hun har taget.

Eftermiddag 16-16.30.. Ammes, når hun vågner af sin middagslur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og powernapper måske igen her ca 30-45 minutter...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes (eller flaske) og puttes til natten sen aften som nu - måske først kl ca. 23...

Nat 03: Ammes og sover videre...

Som du kan se, så har jeg forsøgt at skabe en rytme ud fra dine angivne tider. Jeg tænker, at når det er svært for jeres datter at sove formiddagslur, så er det sandsynligvis fordi du prøver at putte hende lidt for tidligt. Jeg vil derfor anbefale, at du forsøger med en lur omkring kl 9.30-10 alt efter hvor tidligt hun er stået op. Det vil naturligt betyde, at hendes middagslur også kommer til at ligge senere, men det må den gerne.

Lige nu har hun sandsynligvis behov for at få en ekstra kort lur i løbet af aftenen og vil derfor beholde sit sene puttetidspunkt. MEN når hun bliver 6 måneder, vil hun begynde at have længere vågne perioder, hun vil være mere aktiv, spise mere skemad osv. og hendes rytme vil naturligt ændre sig - og det er meget tænkeligt, at hun til den tid kan nøjes med to lure dagligt og derfor kan hendes nuværende "powernap tid" blive til hendes fremtidige puttetidspunkt.. på den måde tænker jeg, at tiden arbejder lidt for jer og at den nuværende plan kan fungere også på sigt :) Hun vil altså ikke i 6 måneders alderen sove kl 23, men måske i stedet kl 19.30-20...

Jeg foreslår også, at du forsøger med flaske før middagslur og sen aften, for at se om I på denne måde gradvist kan vænne hende til flasken og du kan trappe ud af amning. Hvis du fornemmer, at andre tidspunkter vil give bedre held, så skal du naturligvis forsøge her.

Nogle gange kan det være en fordel at forsøge med flasken, imens hun ligger i sin barnevogn eller er blevet puttet i dyne eller sovepose og er gjort klar til at sove... det kan nogle gange hjælpe at forsøge lidt på afstand og ikke i din favn tæt på brystet, hvis hun forbinder det sted med at spise hos dig... Når I putter til middagslur, kan I derfor prøve om flasken bliver accepteret, hvis hun ligger i sin vogn. Sørg blot for at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt :)

Jeg håber, at ovenstående kan hjælpe lidt videre på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder